Komunikacji miejska w obrebie Poznania i nie tylko
Trochę historii...
Starsi mieszkańcy Poznania pamiętają zapewne pierwszą kolejkę dziecięcą, która kursowała z okolic Ogrodu Jordanowskiego na Łęgi Dębińskie. Jej otwarcie nastąpiło 22 lipca 1956 roku. Ponieważ kolejka była wówczas przypisana organizacyjnie do ZHP nadano jej nazwę Harcerska Kolejka Dziecięca. W miarę upływu czasu traciła ona jednak na popularności do czego walnie przyczyniła się dewastacja terenów Dębiny jak i budowa trasy Hetmańskiej.
W 1972 roku przeniesiono cały tabor na tereny wokół Jeziora Maltańskiego, które przeznaczone zostały na cele sportowo-rekreacyjne dla Poznania. Wówczas tereny te zostały uporządkowane, a jednocześnie rozpoczęto budowę nowego ZOO. To dało kolejce niepowtarzalną szansę rozwoju. Wybudowano nową linię kończącą się obok głównego wejścia do nowego ZOO oraz przygotowano do eksploatacji kolejne wagoniki i drugą lokomotywę. Dzięki temu kolejka przez długie lata stanowiła podstawowy, a przy tym bardzo atrakcyjny środek komunikacji zapewniający dojazd do ogrodu zoologicznego. Chętnie odwiedzana przez dzieci i turystów biła rekordy frekwencji stając się jedną z atrakcji Poznania.
Pod koniec lat 80-tych w ramach przygotowań do Mistrzostw Świata w Kajakarstwie, które były rozegrane na Jeziorze Maltańskim odnowiono zbiornik jeziora oraz jego otoczenie. Wtedy też wybudowano mijankę na stacji Balbinka oraz uatrakcyjniono przebieg linii przeprowadzając ją przez tunel obok kempingu. W 1998 roku oddano do użytku nowy, stylowy budynek stacji Maltanka wraz z restauracją, wzorowany na architekturze dawnych obiektów kolejowych z muru szachulcowego. W 2001 roku wyremontowano połowę torowiska wymieniając przy okazji stare szyny, z których część pamiętała wiek XIX.
Niestety nie zabrakło i chwil smutnych. 26 marca 2000 roku podpalony został i całkowicie spłonął budynek stacji Zwierzyniec, natomiast 21 marca 2002 roku podpalacze zniszczyli zabytkowy wagon towarowy odstawiony przy Rondzie Śródka.
Ostatnim wielkim wydarzeniem w historii Maltanki były jej chrzciny na 30-te urodziny, które świętowane były 22 czerwca 2002 roku. Kolejka nie miała do tej pory swojej oficjalnej nazwy. Jedni mówili o kolejce dziecięcej Maltanka, inni o Maltańskiej Kolei Dziecięcej. Zresztą określenie "dziecięca" nie pasowało do zacnej wąskotorowej kolejki, której istnienie regulują przepisy dotyczące Polskich Kolei Państwowych. W związku z jubileuszem kolejka otrzymała nazwę Kolejka Parkowa Maltanka co nieprzypadkowo stanowi odwrotność skrótu nazwy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, które kolejkę obsługuje i stanowi nad nią pieczę od roku 1972.
LINIA TRAMWAJOWA TURYSTYCZNA 0
Strassenbahnlinie / Tramline
GODZINY ODJAZDÓW
Abfahrtszeiten / Departure times PRZYSTANKI
Haltestellen / Stops
13:00 14:00 15:00 16:00 17:00 GAJOWA
13:35 -- 15:35 -- 17:35 GŁOGOWSKA/MUZEUM
-- 14:15 -- 16:15 -- PAMIĄTKOWA
-- 14:40 -- 16:40 18:00 AL. MARCINKOWSKIEGO
13:50 14:45 15:50 16:45 18:05 GAJOWA [P]
kursy o godz. 13.00 i 15.00 wg trasy:
GAJOWA – Zwierzyniecka – Roosevelta – Głogowska – Zaj. Głogowska (MUZEUM MPK) – Głogowska – Hetmańska – Reymonta – Przybyszewskiego – Dąbrowskiego – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – GAJOWA
kursy o godz. 14.00 i 16.00 wg trasy:
GAJOWA – Zwierzyniecka – Roosevelta – Głogowska – Hetmańska – ZAJ. MADALIŃSKIEGO – 28 Czerwca – Górna Wilda – Kr. Jadwigi – Jana Pawła – Kórnicka – Most św. Rocha – Podgórna – Plac Wolności – Fredry – Roosevelta – Zwierzyniecka – GAJOWA.
kurs o godz. 17.00 wg trasy:
GAJOWA – Zwierzyniecka – Roosevelta – Głogowska – Zaj. Głogowska (MUZEUM MPK) – Głogowska – Hetmańska – 28 Czerwca – Górna Wilda – Kr. Jadwigi – Jana Pawła – Kórnicka – Most św. Rocha – Podgórna – Plac Wolności – Fredry – Roosevelta – Zwierzyniecka – GAJOWA
Offline