Komunikacji miejska w obrebie Poznania i nie tylko
Hybryda przyjedzie do Poznania!
Po naszym mieście będzie jeździł pierwszy w Polsce autobus z napędem hybrydowym! Do końca października tabor poznańskiego MPK zostanie "wzmocniony" przez supernowoczesny autobus z napędem elektrycznym i spalinowym. Pojazd powstał w fabryce Solarisa w podpoznańskim Bolechowie we współpracy z Politechniką Poznańską.
TuTej jako pierwszy napisał o autobusie hybrydowym z Bolechowa. Pokazaliśmy też jego zdjęcia na ulicach Poznania. Można je zobaczyć w artykule "A co to za cudo?". Jak się okazuje teraz spełnią się marzenia miłośników komunikacji miejskiej z Poznania i taki pojazd będzie jeździł po naszym mieście.
MPK podpisało dzisiaj umowę na zakup pierwszego autobusu tego typu. - Stolica Wielkopolski będzie mogła pochwalić się tym autobusem przed uczestnikami międzynarodowej konferencji klimatycznej, która odbędzie się w Poznaniu w grudniu - powiedziała Solnage Olszewska, wiceprezes Soalris Bus & Coach SA.
Autobus skonstruowany na bazie Solarisa Urbino jest pojazdem ekologicznym. Z badań przeprowadzonych przez producenta wynika, że pojazd z nową jednostką napędową, w porównaniu z autobusem wyposażonym w tradycyjny silnik, emituje o 39 proc. mniej spalin, co ważne zużywa o 30 proc. mniej paliwa. Wszystko dlatego, że obok silnika dieslowskiego o pojemności 8,9 litra i mocy 340 KM. zainstalowano w nim napęd elektryczny.
Silnik spalinowy będzie współpracował z napędem elektrycznym umieszczonym w przedniej części pojazdu, tuż za lewym nadkolem autobusu. Oprócz tego na dachu autobusu zainstalowano baterie, w których będzie magazynowana energia wykorzystywana przez pojazd w trakcie hamowania. Kierowca będzie mógł korzystać z dwóch źródeł energii jednocześnie. Zdaniem konstruktorów, wprowadzenie dodatkowego napędu w autobusie nie wymaga od kierowców zmiany dotychczasowej techniki jazdy.
Nowy autobus, który w Poznaniu pojawi się w październiku nosi nazwę Solaris Urbino Hybrid. Będzie ósmym "hybrydowcem" z fabryki w Bolechowie i pierwszym w Polsce. "Hybrydy" z Bolechowa jeżdzą już w Dreźnie. Lipsku i Bochum w Niemczech oraz w Lenzburgu w Szwajcarii. W realizacji są kontrakty na dostawy tych pojazdów do Bremu, Monachium i Hanoweru. W Seatlle w USA jeździ już 260 autobusów z napędem hybrydowym.
Biuro konstrukcyjne Solarisa pracowało nad napędem zaledwie kilka miesięcy. Rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w pierwszym wyprodukowanym w Polsce autobusie o napędzie hybrydowym sprawdziły się wcześniej w Stanach Zjednoczonych. Autobus ma 18 metrów długości, zabierze 140 pasażerów, ma klimatyzację w całym pojeździe i nowy typ drzwi. Kosztuje 1,5 mln zł, o 400 tys. więcej niż pojazd z konwencjonalnym napędem dislowskim. MPK złożyło wniosek do Eco Funduszu na do dofinansowanie zakupu 30 sztuk takich autobusów. - Mamy nadzieję, że to dopiero początek zakupów - powiedział Wojciech Tulibacki, prezes MPK.
http://tutej.pl/cms.php?i=29629
Offline